Reklama
 
Blog | Michal Zlatkovský

Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v seriálu Redakce

redakce

„Co vás přimělo k tomu stát se kosmonautem?“ ptají se kosmonautů novináři téměř v každém rozhovoru. Zajímavé ovšem je, že novinářů se žádný kosmonaut neptá, jak se ke své profesi rozhodli oni. Mě se na to neptal ani nikdo jiný, ale stejně vám to řeknu: k trnité cestě pracovníka v mediálním průmyslu mě přesvědčil seriál Redakce.

Ve vzrušujícím prostředí redakce Přílohy Denních listů pracuje pestrobarevná směsice nepřehlédnutelných postav. Seriál tak umožní každému z diváků najít si svého hrdinu a prožít s ním jeho osud, informuje nepoučeného sledujícího popiska dotyčného seriálového hitu z roku 2004 (ČSFD: 40 %). Seriál licencovaný ze Španělska, země proslulé kvalitní televizní tvorbou, režírovalo sehrané duo Tomáš Krejčí (později tvůrce legendárního nejdražšího českého filmu Poslední z Aporveru) a Jiří Vejdělek (tomu později dovolili natočit všemožné divácké hity typu Ženy v pokušení). Jak to vypadá v novinové redakci vám pochopitelně ukáže zcela věrně.

„Spala jsi dobře?“ „Krásně! Máš odhad reklamy na zítřek? Potřebovala bych tak o dvě stránky víc.“

Vlastně si nejsem jistý, jestli je nutné podrobněji vykládat seriál, ve kterém Davida Matáska obsluhuje v restauraci Iveta Bartošová. Snad jen stručně: Po dlouhodobém pobytu v zahraničí se zkušený novinář Matásek rozhodne vrátit do Česka, aby zachránil žurnalistiku v denním listu Denní listy, konkrétně v jeho příloze Příloha. Jaké ho ale čeká překvapení – dostane novou šéfovou Báru Kodetovou, se kterou má tzv. složitou minulost! Kromě vedení jsou v celé redakci Přílohy zhruba tři novináři (to realitě celkem odpovídá) – roztržitý reportér s manželskými problémy Milan Šteindler, Dana Batulková hrající obvyklou postavu Dany Batulkové nebo snaživý stážista Michal Novotný. Sestavu doplňuje neustále nadržený fotograf Roman Zach, moudrý šéfredaktor Bořivoj Navrátil (který bohužel už zemřel, takže hypotetická Redakce 2 je vyloučena) – a především redakční informátor Mrázek.

Mrázek je brilantní postava, která samozřejmě nechybí v žádném skutečném newsroomu. Minimálně jednou denně (tzn. několikrát za díl) se nezván dostaví do redakce a nabízí své zaručené tipy a kauzy. Přestože se prakticky vždy ukáže, že jde o zcela vymyšlenou naprostou koninu, redakce mu nezamezí vstup do budovy ani na něj nepodá trestní oznámení, ale radostně se s ním druží. V chodu seriálu byl tak zásadní, že měl dokonce i vlastní tzv. hlášku, „Jsem prostě schopnej,“ která mezi diváky na několik měsíců zlidověla. Vztahy mezi redakcí a Mrázkem otřásl až jeho přechod do seriálu na konkurenční stanici.

Hrdinové pochopitelně většinu času řeší vztahy mezi sebou a redakce je jen průhlednou záminkou k žití jejich ohromně zajímavých životů, což se v reálné redakci stává sotva obden; občas se však kromě zvláštních hostů jako Monika Absolonová nebo Karel Šíp objeví i realistické novinářské kauzy. Naznačme si pět z nich:

  • Veronika chce Luborovi dokázat, že by zvládla být novinářkou. Vydává se spolu s Annou do katakomb napsat článek o románských sklepech. Nadšení z velkého dobrodružství rychle opadne, když jejich skvělý průvodce zabloudí.
  • Zdeněk s Kamilem málem přejedou psa. Protože nevědí komu patří, odvezou ho. Pak se ale z novin dozvědí, že psa hledá prezidentský pár.
  • Zvědavé mladé stážistky se vydají samy na vlastní pěst do terénu a náhodou se objeví na policejním zásahu s překupníky drog, o kterém má Klára psát. Vlastně by se nic nestalo, kdyby Kratina nezjistil, že po jejich návštěvě zmizely sáčky s drogami.
  • Anna má podivné svědění na intimních místech a není sama. Postupně většina redaktorů zjistí a přizná, že má podobné problémy jako ona.
  • Ale asi největší překvapení zažijí Anna a Kamil ráno poté, co se vrátí z reportáže ve vinném sklípku.

Všichni, kdo někdy dělali v médiích, jsou s minimálně polovinou zmíněných situací důvěrně obeznámeni. Oproti absurdně přepálenému americkému Newsroomu by měla Redakce být povinným studijním materiálem studentů žurnalistiky. Právě z něj by se naučili všechno, co jako novináři opravdu potřebují znát.

Reklama